راه‌اندازی تعاونی‌های کسب‌وکار برای بانوان در خراسان رضوی کسب پیروزی تیم ملی زنان ایران در اولین بازی در رقابت‌های بسکتبال زنان غرب آسیا بررسی نقش زنان در اقتصاد دیجیتال درخشش بانوان در جشنواره «قهرمان ایران» آموزش کاشت بروکلی در گلدان میزان اختراعات ثبت شده زنان ایران بالاتر از میانگین جهانی ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید حسین محمدزاده قیصری پیوند دوباره خانواده ایرانی با سبک زندگی اصیل و بی‌آلایش بومی در سریال پایتخت وجود قوانین متعدد برای حمایت از زنان در محیط‌های اداری برگزاری جشن‌های ویژه دختران به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) در مشهد حضور قهرمان لیگ برتر والیبال زنان ایران در لیگ قهرمانان آسیا لزوم تدوین سند جامع زنان در هر استان ناکامی تیم‌های هندبال دختران مشهد برای صعود به لیگ دسته یک کشور راهکار‌های پیشگیری از مسمومیت بارداری سهم بالای زنان در ابتلا به اختلالات خلقی حجاب، نمایانگر حاکمیت دینی در جامعه برگزاری یک دوره آموزشی با هدف ترویج فرهنگ حسینی در سبک زندگی نوجوانان
سرخط خبرها
چالش‌های گفتاری با افراد حساس را چگونه مدیریت کنیم؟ | کلمات ساده، احساسات پیچیده

چالش‌های گفتاری با افراد حساس را چگونه مدیریت کنیم؟ | کلمات ساده، احساسات پیچیده

  • کد خبر: ۳۲۵۷۲۲
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۸
برخی از افراد هستند که روی کلمه‌ها حساس‌اند. نه فقط به معنای آنها، بلکه به لحن، مکث‌ها و حتی نگاه‌هایی که هنگام گفتنشان ردوبدل می‌شود.

سمیرا منشادی | شهرآرانیوز؛ برخی از افراد هستند که روی کلمه‌ها حساس‌اند. نه فقط به معنای آنها، بلکه به لحن، مکث‌ها و حتی نگاه‌هایی که هنگام گفتنشان ردوبدل می‌شود. اگر همکار یا هم‌کلاسی‌شان بگوید: «ممنون از کمکت، مثل همیشه...»، اما جمله را ناتمام بگذارد، ذهنشان پر از سؤال می‌شود: «یعنی مثل همیشه خوب بودم؟ یا مثل همیشه مشکلی داشتم؟» اگر ارباب‌رجوعی یا دوستی با لحنی خاص بگوید: «پس یعنی این کار انجام نمی‌شه؟» ساعت‌ها به این فکر می‌کنند که نکند برخوردشان مناسب نبوده.

این حساسیت کم‌کم سنگینی می‌کند. نه فقط برای خودشان، بلکه برای اطرافیا‌نشان. همکاران و دوستانشان با احتیاط با آنها حرف می‌زنند. می‌ترسند چیزی بگویند که باعث سوءتفاهم شود. همسر یا اعضای خانواده بار‌ها گفته‌اند: «نمی‌شه یه کم راحت‌تر بگیری؟ همه‌چیز که این‌قدر مهم نیست. خودت اذیت می‌شی با این اخلاقت». اما برای آنها ممکن است؟ مگر می‌شود وقتی کسی می‌گوید: «بله دیگه، شما که همیشه سرت شلوغه...» این را نادیده گرفت؟

دکتر افسانه افسری، روان‌شناس و مشاور هم اشاره می‌کند این افراد خسته می‌شوند از اینکه مدام دنبال معنای پنهان حرف‌ها می‌گردند. از اینکه فکر می‌کنند دیگران چیزی برای گفتن دارند که مستقیم بیان نمی‌کنند. از اینکه فاصله‌ای نامرئی بین خود و دنیای اطرافشان احساس می‌کنند و هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌فهمد چرا این‌قدر ناراحت‌اند. در ادامه افسری برای رفع این مشکل راهکار‌هایی ارائه داده است.

سیستم عصبی حساس

اگر بخواهیم تعریفی از افراد حساس داشته باشیم باید اشاره کنیم که سیستم عصبی فرد حساس نسبت به محرک‌های اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و همین طور نسبت به رویداد‌ها و اتفاقات در محیط واکنش شدیدتری نشان می‌دهد. فرد حساس، احساسات مثبت و منفی را به طور عمیق‌تری تجربه می‌کند. فرد حساس، نسبت به افراد دیگر در مقابل شوخی و نقد حساسیت بیشتری دارد.

به عبارتی نسبت به انتقاد واکنش شدیدی نشان می‌دهد و در مرد‌ها این امر به شکل خشونت و عصبانیت خود را نشان می‌دهد. خیلی زود ناراحت می‌شوند، زودگریه می‌کنند و به طور کلی می‌توان گفت آستانه تحمل پایین‌تری دارد.

نسل به‌شدت حساس

عوامل مختلفی سبب می‌شود که فرد حساس تلقی شود. از جمله عوامل ژنتیکی، اکتسابی یا الگوبرداری از اطرافیان همچنین داشتن والدینی سخت‌گیر یا سهل‌گیر در تربیت و... به طور کلی می‌توان گفت اگر کودک، والدینی مراقب نداشته باشد و در محیطی گرم بزرگ نشده باشد، یا اینکه تروما و حوادث ناخوشایندی را تجربه کرده باشد، این مشکلات همراه خودش بزرگ می‌شوند و احتمال اینکه این کودک تبدیل به فرد حساسی شود زیاد است.

متأسفانه در نسل دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها این موضوع زیادتر دیده می‌شود. شاید بتوان گفت یکی از عوامل طلاق و جدایی در همسران حساسیت زیاد یکی از زوج‌هاست.

این افراد را بشناسیم

افراد حساس نشانه‌هایی در رفتار و گفتارشان دارند که اگر آنها را بشناسید می‌توانید با کمترین تنشی با آنها ارتباط بگیرید. این افراد:

  • روی صحبت‌های اطرافیان تمرکز زیادی دارند. به عبارتی نشخوار ذهنی دارند.
  • به انتقاد حتی از نوع مثبت حساس هستند.
  • از دیگران توقع دارند. دوست دارند که دیگران مسئولیت کار‌های آنها را به عهده بگیرند. در صورتی که این اتفاق نیفتد قطع ارتباط می‌کنند.
  • تاب‌آوری کمتری در برابر مشکلات دارند.
  • واکنششان به اتفاق‌ها نسبت به سایر افراد شدیدتر است.
  • از موقعیت‌های استرس‌زا دوری می‌کنند.
  • به آسانی مضطرب می‌شوند.
  • اعتماد به نفس ندارند و استعداد‌ها و توانمندی‌هایشان را قبول ندارند.
  • به بی‌توجهی واکنش نشان می‌دهند.
  • از صدا‌های بلند و محیط شلوغ پرهیز می‌کنند. همچنین از دیدن صحنه‌های خشونت‌آمیز ناراحت می‌شوند.

ویژگی‌های مثبت افراد احساس

این گروه از افراد اگرچه حساس هستند، اما نکات مثبت اخلاقی هم دارند که باید آنها بشناسیم.

  • افراد وظیفه‌شناسی هستند.
  • روی کاری که به آنها محول می‌شود خوب تمرکز می‌کنند تا مورد قضاوت قرار نگیرند.
  • مهربان، خلاق و پرشور هستند.
  • به خاطر تمرکزی که روی صحبت‌های دیگران می‌کنند، افراد متفکری هستند.
  • حل مسئله خوبی دارند.
  • همدلی بسیار بالایی دارند و نیاز‌ها و احساسات دیگران را به خوبی درک می‌کنند.

چطور صحبت کنیم

به طور حتم برایتان پیش آمده که با خودتان گفته‌اید چطور صحبت کنم که ناراحتی فرد حساس را فراهم نکنم. به طور کلی با این افراد باید با لحن ملایم، آرام، به دور از انتقاد و غیرمستقیم صحبت کنید.

  • این گروه نیاز به حمایت و تشویق مثبت دارند.
  • رفتار‌های غافل‌گیرانه (سوپرایز) برایشان نداشته باشید.
  • کلمه‌ها را به درستی انتخاب و با احترام با آنها صحبت کنید.
  • در محیط کار حد و حدود ارتباط را با آنها رعایت کنید. به عبارتی مراوده کاری با آنها کافی است.
  • در روابط همسران توصیه می‌کنیم زوج حساس از همان ابتدا حساسیت‌های خود را به طور واضح برای طرف مقابل بیان کند.
  • در زندگی مشترک به همسران می‌گوییم رگ خواب طرف مقابلتان را به دست بیاورید.
  • اگر این افراد در خانواده یا دوستانتان هستند به آنها کمک کنید تا نکات مثبت خود را بشناسند.

به خودتان کمک کنید

اگر اطرافیانتان بار‌ها به شما گوشزد کرده‌اند که حساس هستید. یا خودتان به این نتیجه رسیده‌اید که حساسیت برایتان دست و پاگیر شده و سبب شده تا کمتر با دیگران ارتباط داشته باشید به نظر وقت آن رسیده که برای رفع مشکلتان به یک مشاور مراجعه کنید.

  • نشخوار‌های ذهنی و سوء‌ظن‌هایی که دائم با آنها درگیر هستید انرژی‌تان را می‌گیرد. برای رفع این موضوع باید بتوانید سطح انتظار و توقعتان را از اطرافیان پایین بیاورید.
  • روی اعتماد به نفس خودتان کار کنید.
  • از همه مهم‌تر مدیریت استرس و خشم را آموزش ببینید.
  • روی نکات منفی تمرکز نکنید و یاد بگیرید مثبت‌اندیش باشید.
  • مراوده‌های اجتماعی را یاد بگیرید. بهتر است در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنید. در این جمع‌ها انتقاد کمتر از جمع دوستان و خانواده است و این می‌تواند اعتماد به نفستان را بالا ببرد.
  • واقع‌بین باشید. افکارتان را به سمت فاجعه‌سازی هدایت نکنید. به عبارتی از کاه کوه نسازید.
  • به گذشته برنگردید و آن را مرور نکنید. بزرگ‌نمایی آنچه در گذشته اتفاق افتاد کمکی به حال حاضر شما نمی‌کند.
  • تنها نمانید تا نشخوار ذهنی‌تان زیاد نشود و روی حرف‌های دیگران تمرکز نکنید.
  • اگر جزو افراد بازنشسته یا در دوران نوجوانی هستید، برای خودتان مشغله‌ای اجتماعی درست کنید که به آنها علاقه‌مند هستید
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.